Tuesday, October 3, 2017

Proton Saga FLX - Tukar Timing Belt



Kalau baca pada recommended change interval, biasanya timing belt perlu diganti pada setiap 100k km@5 tahun, yang mana sampai dulu. Tapi kalau nak playsafe, baik tukar pada setiap 80k km, dengan mengambil kira enjin running masa idling dan seumpamanya.

Tapi DNZ terlepas pandang, nasib baik perasan ODO Saga FLX dah 104k km hari tu, terus hantar workshop. Sebab kereta DNZ majoriti Perodua, guna timing chain, jadi terlupa dengan Proton ni yang guna timing belt. 

Sampai bengkel, mekanik kami cakap nasib baik tak putus, baru ada satu kes Saga putus timing belt pada 90k km++. Fuh, syukur ya Allah. Besar modal tu kalau kena.

Jadi, dalam 2 jam lebih macam tu, timing belt Saga FLX tu siap diganti. Dah alang-alang buka timing belt, check sekali kondisi waterpump dan Front End Auxiliary Drive yang alternator, waterpump dan power steering guna. Kalau ok, pakai dulu. Ada modal lebih nanti boleh buat.


Timing belt asal dari Proton. Kondisi masih elok pada 104km++. Jahitan dekat joint masih ok. 

Ganti dengan brand MMC. Kod sama dengan ori Proton. Ada 2 timing oil seals, 1 crank shaft oil seals dan 1 tensional bearing. 1 set.

Kondisi belting asal Proton yang perlu diganti. Tulisan pun dah pudar.

Timing belt yang baru. Yang lama Mitsuboshi.

WHATSAPP DNZ UNTUK TEMPAHAN SAGA FLX ATAU SEBARANG PERTANYAAN.

(KLIK LINK)






No comments:

Post a Comment